Hauschka - What If

  • pcs.
  • Net Price: EUR 9.96 EUR 12.25

Od czasu wydania debiutanckiego albumu ‘Substantial’ w 2004 roku, Volker Bertelmann, czyli Hauschka, powoli, ale pewnie zdobywał swoją reputację twórcy pomysłowej, wyróżniającej się muzyki fortepianowej.

Nie jest to specjalnie zaludniony obszar, ale porusza się po nim na własnych prawach, a niektóre z jego wcześniejszych dzieł śmiało można określić jako nowatorskie. Bertelmann w coraz bardziej pomysłowy sposób wydobywał ze swojego instrumentu niespotykane, euforyczne dźwięki i rytmy.

Biorąc pod uwagę jego zajęty kalendarz, zdumiewające wydaje się, że znalazł czas na nagranie ósmego solowego, studyjnego albumu. Od czasu wydanego w 2014 roku ‘Abandoned City’, ten pianista z Düsseldorfu, a wcześniej artysta hiphopowy (w latach dziewięćdziesiątych był członkiem God’s Favorite Dog) wydał kolekcję remiksów i odrzutów z sesji ‘Abandoned City' - 'A NDO C Y', a także album koncertowy ‘2.11.14’. Zjeździł także świat mając swój wkład w taneczne przedstawienia, a także pracował z wieloma muzykami i zespołami. Ponadto zainteresował się pracą jako kompozytor muzyki filmowej, tworząc oprawę do wielu filmów dokumentalnych i pełnometrażowych.

W końcu jednak znalazł czas, by zabrać się za własny album.



Moja praca solowa jest całkowicie autonomiczna i sam, od początku decyduję o każdym kroku, bez żadnych wpływów z zewnątrz” – mówi Bertelmann. „W przypadku ‘What If’, zdecydowałem, że to będzie moja najbardziej radykalna płyta. Liryczne partie fortepianu po prostu zniknęły, a górę wzięły szumy i elektroniczne brzmienia, które mnie teraz fascynują”. W praktyce oznacza to, że Bertelmann użył starego syntezatora Roland Jupiter 4 oraz harmonizera Eventide H3000, a także zaangażował się w będącą jego znakiem rozpoznawczym, technikę używania niezwykłych przedmiotów – na przykład narzędzi służących do czyszczenia, czy strojenia fortepianu. Co jednak ważniejsze – i co jest odstępstwem od jego dotychczasowej metodologii – zaprogramował partie na „samogrającym” fortepianie (także zwanym pianolą), bawiąc się tempem przygotowanych partii oraz ich brzmieniem, budując na tej bazie różne warstwy.

Nie po raz pierwszy Bertelmann zdecydował się umieścić swoją płytę w konceptualnych ramach. Jednak choć na przykład na ‘Salon Des Amateurs’ z 2011 roku, użył przygotowanych perkusyjnych cech fortepianu, by eksplorować swoją miłość do muzyki house i techno, ‘What If’, prowokuje refleksję wykraczającą poza muzyczną sferę. „Miałem pomysł by zrobić płytę, która w jakimś sensie będzie oświadczeniem na temat świata w jakim żyjemy i w jakim dorastają moje dzieci. ‘What If’ mówi o utopijnych koncepcjach i spekuluje na temat świata za trzydzieści lat. Im bardziej czuję się poruszony tą kwestią, tym bardziej zastanawiam się, jaka aktywność jest potrzebna, by dokonać drastycznych zmian. Ciągle są ludzie, którzy ignorują globalne ocieplenie i inne podobne zagadnienia. Nawet naukowcy nie mogą ich przekonać, więc zdecydowałem się poświęcić ten album takim myślom. Ta płyta jest po to, aby pogłębić świadomość pewnych tematów. Nie chciałem jednak, aby to było zbyt ciężkie. To raczej jest zabawowe radzenie sobie z tym z naszej perspektywy”.




Prawdopodobnie jedna z najoryginalniejszych płyt 2017 roku i zadająca pytania o naturę świata w którym żyjemy, ‘What If’ redefiniuje pojęcie muzyki fortepianowej w dramatyczny i wyjątkowy sposób. Sprzeciwia się tym, którzy leniwie określają muzykę Hauschka zbyt szerokim pojęciem „nowa muzyka klasyczna”, a podkreśla jego status unikalnego i nieocenionego artysty.


Cały album do odsłuchu:

http://www.npr.org/2017/03/23/520524495/first-listen-hauschka-what-if


Tracklista:

1. I Can’t Find Water

2. Constant Growth Fails

3. My Kids Live On Mars

4. I Need Exile

5. I Can’t Express My Deep Love

6. Nature Fights Back

7. Familiar Things Disappear

8. Trees Only Exist in Books

9. We Live a Thousand Years