Kategorie

Jacaszek & Kwartludium - Catalogue des Arbres


  • Dostępność: Brak / Na zamówienie
  • Producent: Touch
  • Cena brutto: 45,00 zł
  • (Cena netto: 36,59 zł)
  • szt.
  • Poleć produkt
Nowa płyta Jacaszka z towarzyszeniem grupy Kwartludium, wydana na CD przez Touch. Premiera: 23.06,2014

Płyta ukaże się także w wersji winylowej - we wrześniu 2014, nakładem Gusstaff Records.

1 Sigh (Les Peupliers) [clip]
2 Green Hour [clip]
3 A Book of Lake (Roselière) [clip]
4 Garden (Les Sureaux) [clip]
5 From a Seashell [clip]
6 Circling (Le Pré) [clip]
7 Anthem (La Forêt) [clip]
8 Kingdom (Les Chênes, Les Bouleaux) [clip]

Pieśniowa słodycz z lasu się wylewa

Z wilgotną wonią dyszących konarów,
Echami pieśni drży omszony parów.

Nie widać ptaków-to powietrze śpiewa!...

Znojnych całunków przelata ulewa,
A dusza moja śród błękitnych żarów,
Zda się szeleści pod dotknięciem czarów,
Nie widać duszy – to szeleszczą drzewa!...

B. Leśmian „Sonet”

... i drzewa, co są jak westchnienia ziemi o niebie”K. Janiszewska

Kiedy poeci manifestują swój zachwyt dla form natury, często jako metafor używają terminów muzycznych. Dzieła artystów sztuk wizualnych przypominają graficzne partytury, kiedy odtwarzają rytmy krajobrazu. Niejako na potwierdzenie tych muzycznych intuicji, istnieje bardzo wielu kompozytorów którzy swoją twórczość całkowicie poświęcili naturze, głęboko inspirując się śpiewem ptaków, szmerem wiatru, powtarzalnym ruchem fal.

Kiedy powstawał pomysł na „Catalogue des Arbres”, moją ambicją było przyłączenie się do tego szerokiego ruchu artystycznego , ściśle odwołującego się do inspiracji otaczająca przyrodą, -i znalezienia własnego brzmienia by opisać drzewa – ich formę, zmianę , tajemnicę. Rozpocząłem od nagrań w plenerze, próbując zarejestrować szum liści różnych gatunków drzew, oraz inne fenomeny dźwiękowe przyrody - przy różnych warunkach pogodowych.

Zebrany materiał po studyjnej obróbce stał się rodzajem „organicznego dronu”, i zarazem tłem dla muzycznych improwizacji. Moją „wyjściową” inspiracją była twórczość francuskiego kompozytora Oliviera Messiaena, i jegofortepianowe transkrypcje ptasich śpiewów („Katalog Drzew” to sparafrazowany tytuł kompozycji Messiaena pt. „Katalog Ptaków”) .

Partie fortepianu, perkusjonaliów, skrzypiec i klarnetu wykonywanych przez zespół Kwartludium, a także partie wokalne w wykonaniu chóru 441Hz, zostały w części poddane elektronicznej obróbce, i zaaranżowane wraz z nagraniami terenowymi, tworząc zestaw ośmiu pejzaży dźwiękowych – ukrytych, szemrzących pieśni moich ukochanych drzew.

composed, recorded and produced by Michał Jacaszek | additional composing and all instrumental parts performed by Kwartludium | Voice parts (tracks 1, 8) performed by 441 Hz chamber choir | Additional clarinet parts (tracks 2, 3) performed by Andrzej Wojciechowski Grand piano recorded by Cezary Joczyn at Gdańsk Academy of Music

Kwartludium are Dagna Sadkowska: violin | Michał Górczyński: clarinet, bass clarinet | Paweł Nowicki: percussion | Piotr Nowicki: grand piano

www.jacaszek.com

www.kwartludium.com

www.441Hz.pl




For the past decade or so, Polish musician Michał Jacaszek has been exploring a new, resolutely modern chapter in Eastern Europe's long, storied love affair with classical music. His creations are painstakingly crafted collages of electronic textures and baroque instrumentation, harpsichords being swarmed by woolly static one minute and pulled apart by billowing wind the next. A push-and-pull tension runs deep and constant throughout. Ambient music is rarely so sonically challenging. Jacaszek has recorded for Ghostly International, Miasmah, Gusstaff Records and Experimedia, as well as other labels. This is his first release for Touch.

Michał Jacaszek writes:

"When poets and writers declare their enchantment for the forms of nature, they often use musical terms as metaphors. Visual artists' creations often resemble graphic partitas, when recapturing the rhythms of landscapes. Confirming, in a way, these musical intuitions, composers write great music deeply inspired by birdsongs, wind rustlings, waves repetitions etc.

Making "Catalogue des Arbres", my ambition was to join this broad artistic movement devoted to natural phenomena and find my own way to describe trees: their forms, atmosphere and mystery. I have started with "open air" recordings, capturing mainly leaves' rustlings - from different distances, in different locations and weather conditions. This collection of nature recordings was transformed into a kind of "organic drone" and becomes a main background for instrumental and voice improvisations. My initial inspiration herewas Olivier Messiaen's bird songs transcriptions for piano - the composer's work title "Catalogue d'Oiseaux" I have paraphrased on my album. A piano, clarinets, violin and percussion parts, performed by the Kwartludium ensemble, were electronically processed, and afterwards all this electro-acoustic material was turned into a collection of eight soundscapes - forgotten songs performed secretly by my beloved trees."

JACASZEK & KWARTLUDIUM - Catalogue des Arbres
Touch # TO:94
Digifile - CD & Download - 8 tracks - 46:06

Pieśniowa słodycz z lasu się wylewa

Z wilgotną wonią dyszących konarów,

Echami pieśni drży omszony parów.

Nie widać ptaków-to powietrze śpiewa!...

 

Znojnych całunków przelata ulewa,

A dusza moja śród błękitnych żarów,

Zda się szeleści pod dotknięciem czarów,

Nie widać duszy – to szeleszczą drzewa!...

B. Leśmian „Sonet”

 

 

... i drzewa, co są jak westchnienia ziemi o niebie”K. Janiszewska

 

Kiedy poeci manifestują swój zachwyt dla form natury, często jako metafor używają terminów muzycznych. Dzieła artystów sztuk wizualnych przypominają graficzne partytury, kiedy odtwarzają rytmy krajobrazu. Niejako na potwierdzenie tych muzycznych intuicji, istnieje bardzo wielu kompozytorów którzy swoją twórczość całkowicie poświęcili naturze, głęboko inspirując się śpiewem ptaków, szmerem wiatru, powtarzalnym ruchem fal.

 

Kiedy powstawał pomysł na „Catalogue des Arbres”, moją ambicją było przyłączenie się do tego szerokiego ruchu artystycznego , ściśle odwołującego się do inspiracji otaczająca przyrodą, -

i znalezienia własnego brzmienia by opisać drzewa – ich formę, zmianę , tajemnicę.

Rozpocząłem od nagrań w plenerze, próbując zarejestrować szum liści różnych gatunków drzew, oraz inne fenomeny dźwiękowe przyrody - przy różnych warunkach pogodowych.

Zebrany materiał po studyjnej obróbce stał się rodzajem „organicznego dronu”, i zarazem tłem dla muzycznych improwizacji. Moją „wyjściową” inspiracją była twórczość francuskiego kompozytora Oliviera Messiaena, i jegofortepianowe transkrypcje ptasich śpiewów („Katalog Drzew” to sparafrazowany tytuł kompozycji Messiaena pt. „Katalog Ptaków”) .

Partie fortepianu, perkusjonaliów, skrzypiec i klarnetu wykonywanych przez zespół Kwartludium, a także partie wokalne w wykonaniu chóru 441Hz, zostały w części poddane elektronicznej obróbce, i zaaranżowane wraz z nagraniami terenowymi, tworząc zestaw ośmiu pejzaży dźwiękowych – ukrytych, szemrzących pieśni moich ukochanych drzew.

 

composed, recorded and produced by Michał Jacaszek | additional composing and all instrumental parts performed by Kwartludium | Voice parts (tracks 1, 8) performed by 441 Hz chamber choir | Additional clarinet parts (tracks 2, 3) performed by Andrzej Wojciechowski Grand piano recorded by Cezary Joczyn at Gdańsk Academy of Music

Kwartludium are Dagna Sadkowska: violin | Michał Górczyński: clarinet, bass clarinet | Paweł Nowicki: percussion | Piotr Nowicki: grand piano

 

www.jacaszek.com

www.kwartludium.com

www.441Hz.pl